keskiviikko 16. tammikuuta 2013

Kevyempi elämä

Kaikkihan aloittaa tammikuussa kuntokuurin :D Mutta harvoilla se sitten kuitenkaan kestää elämäntapana.

Mä rakastan herkkuja. En siis niinkään karkkia/sipsiä, vaan kaikkia leivoksia, pastaa, juustoa. Nam! Aina kun vedät mahasi täyteen pullamössöä. niin kyllä puolen tunnin päästä vatsa näyttää siltä, että olet viimeisillään raskaana ja suussa maistuu hiiva. Seuraavana päivänä vatsaa kivistää edelleen, mutta silti on pakko aina uusiksi vetää sitä samaa tavaraa suusta alas.

Viime kesänä mä testasin itseäni ja noudatin hetken aikaa tiukkaa ruokavaliota, sekä liikuin viitenä päivänä viikossa(salilla kolme-neljä kertaa, lisäksi aerobista). Ja jestas, kun mulla oli hyvä olo. Mulla oli ihan järkyttävä herkkuhimo, mutta mun vatsa voi paljon paremmin kuin koskaan ennen :) Mä olen aina sanonut, etten ikinä luovu leivästä, maidosta, juustosta. Ja kas kumma, onnistuin siinä todella hyvin ja nykyään en edes ikävöi näitä tuotteita.


Syksyllä kun koulu alkoi, niin tämä ruokavalio alkoi olla todella vaikea toteuttaa, kun en asunut omassa kodissa. Mutta nyt jatkoin taas joulun jälkeen.

Mun tarkoitus ei todellakaan ole laihduttaa :D Olen muutenkin normaalipainon alarajalla. Tarkoituksena on hommata itselleni hyvä olo, saada lihaksia, ja ei pahitteeksi olisi, vaikka rasvaa siinä samassa palaisikin :)

Laitan tähän esimerkin omaisesti, miltä mun ruokavalio tällä hetkellä näyttää:

Aamiainen:
Kaurapuuro,raejuusto,mehukeitto,marjoja TAI soijajuoma,marjoja,hedelmiä TAI maitorahka,hedelmiä



Lounas:
Koulussa vaihtelevia ruokia, lisukkeeksi valitsen aina riisin tai perunan, nautin myös paljon salaattia

Välipala:
hedelmä, raejuustoa TAI proteiinijuoma TAI proteiinipatukka TAI pirtelö soijamaidosta,marjoista,hedelmistä, proteiinijauhetta

Päivällinen:
Runsaasti salaattia, hedelmää, proteiininlähde(kana,nauta,soijarouhe)

Lihana pekoni, joten ei ole terveellisemmästä päästä :D

Iltapala:
 Maitorahka, hedelmiä TAI luonnonjogurtti,hedelmiä

Eli syön viisi kertaa päivässä, noin kolmen tunnin välein. Koulun kanssa ruokatauot yleensä venyvät liian pitkiksi, mutta sille ei oikein voi mitään, koska esim. harkkojen aikana kurssisalissa ei saa syödä. Hedelmiä ruokavaliossani on tällä hetkellä todella paljon, mutta saan sillä pidettyä herkkuhimoni hyvin kurissa.

Olen yrittänyt ruokavaliossani vältellä nyt laktoosia sekä gluteenia, koska ne turvottavat vatsaani todella paljon. Joten en juo enää maitoa, vaan vettä. Koulussa ruoan kanssa juon soijajuomaa. Jos käytän maitotuotteita, valitsen kaupasta  laktoosittomia tuotteita, koska vatsani kestää näin paljon paremmin. Kaloreiden laskentaa vihaan, joten sitä en tee. Mun kokoisella ihmisellä päivän kulutus on n. 1400 kcal ja mun päivän syömisistä saan kyllä sen verran, ehkä vähän enemmänkin. Salipäivinä nälkä iskee kovempana, joten yleensä otan vielä lisää syötävää :D

Herkutteluja pidän tietenkin noin parin viikon välein. Esim. nyt lauantaina syötiin suklaalevy,lettuja ja pasta carbonaraa :D Ei ihan onnistunut sen laktoosin ja gluteiinin välttely... Mutta hyvää oli ja nyt turvottaa!

Liikunnasta sanoisin sen verran, että mä oon aina ollut urheilullinen ja kyllä mä ainakin 90 prosenttia ajasta lähden salille kiduttamaan itseäni ihan mieluusti ;D Tällä hetkellä suunnitelmissa olisi käydä salilla 3-4 kertaa viikossa ja harrastaa aerobista sitten parina päivänä. Olen salilla nyt juossut juoksumatolla alkulämmöiksi noin 3 km, jotta saisin aerobista harrastettua useimminkin kuin vain muutamana päivänä. Talvella ei tuo lenkkeily innosta, en halua kaatua tuolla jäätiköllä!

Mutta turvotus on kadonnut, olo on paljon parempi eikä herkkujakaan tee kokoajan mieli, ensi viikolla saa taas lauantaina palkita itsensä jollain hyvällä ruoalla ja herkulla :) Tämä on kuitenkin elämäntapani ja haluan jatkaa näin. Tahdon olla hyvässä kunnossa ja tuntea oloni hyväksi joka päivä. Nauttiakin pitää, eihän siitä muuten mitään tule. Kerranhan sitä vain eletään!


Paljon voimia teille, jotka teitte lupauksen terveellisemmästä elämästä. Kyllä se onnistuu, mutta helppoa se ei ole. Olisittehan silloin tehneet sen jo aikoja sitten ;)

4 kommenttia:

  1. Mulla on kans aina lauantaisin herkkupäivä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On varmasti aika yleinen herkkupäivä ;) Nnam, en malta odottaa ensi viikkoa!

      Poista
  2. Itsekin nyt ajattelin siirtyä kokeeksi hyla-ruokavalioon, kun ikuisesti turvottaa :D ei vielä niin täydellisesti oo pysyny ruodussa, mutta jospa muistaisin noudatta sitä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No en mäkää täydellisesti pysty noudattamaan, koulussa ei kaikki ruoat oo aina laktoosittomia tai varsinkaa gluteenittomia(kun yritän sitäkin vältellä), niin hankalaksi käy :)

      Ja maitorahka ja raejuusto on niin hyviä protskun lähteitä, mutta vitsit että nuo tuotteet maksaa hylana niin paljon enemmän! Mut pakko vaan ostaa hammasta purren

      Poista